stanzag stanzag
8077
BLOG

Rozjechane zapisy skrzynek z Tu-154M

stanzag stanzag Rozmaitości Obserwuj notkę 189

 

Wojskowa Prokuratura

Okręgowa w Warszawie

ul. Nowowiejska 26 B

00-911 Warszawa

 

sygn. akt. Po.Śl. 54/10

 

 

                       Na podstawie art. 167 k.p.k. wnoszę o zwrócenie się do ATM PP Spółki z.o.o. o wydanie ekspertyzy uzupełniającej poprzez udzielenie odpowiedzi czy ATM PP Sp. z o.o. podtrzymuje ekspertyzę wydaną na potrzeby niniejszego postępowania z dnia 15 lipca 2011 roku (k.48654-48785) czy podziela wskazane w uzasadnieniu niniejszego wniosku spostrzeżenia, czy mają one wpływ na treść ekspertyzy, oraz czy wobec wskazanych w uzasadnieniu wniosku okoliczności podziela pogląd, że albo system autopilota Tu 154 M był uszkodzony, albo zapisy pochodzące bądź z CVR bądź z FDR pochodzą z uszkodzonego systemu rejestracji danych.

                                                         uzasadnienie

W oparciu o dostępne materiały z odczytów skrzynek parametrów lotu MSRP-64 i ATM-QAR (FDR) oraz stenogramy z odczytu rozmów z kokpitu (CVR) MARS-BM dokonane przez IES oraz MAK ustalono, że:

W Smoleńsku realizowano podejście do lądowania z włączonymi kanałami autopilota (ABSU): podłużnym, poprzecznym i automatem ciągu (AT). Odłączanie poszczególnych kanałów ABSU jest sygnalizowane w kabinie pilotów sygnałami akustycznymi o częstotliwości 400 Hz, które są rejestrowane w rejestratorze rozmów (CVR) kanał nr 3. Jednocześnie, odłączenie każdego z użytych kanałów autopilota zostały zarejestrowane przez oba rejestratory parametrów lotów (FDR), w formie zmiany parametru aktywności danego kanału ABSU w osi czasu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zarówno rejestrator parametrów lotu (FDR) MSRP-64 oraz ATM-QAR korzystają z tych samych danych wejściowych, natomiast rejestrator głosowy (CVR) MARS-BM rejestruje dźwięki alarmów charakterystycznych dla zmiany stanu konkretnych urządzeń rozlegających się w kabinie sygnalizujących zmiany stanu konkretnych urządzeń, co zostało opisane w stenogramach z odczytu rejestratora głosowego.

Oba rejestratory parametrów lotu (FDR) mają wspólną podstawę czasu, natomiast rejestrator głosowy (CVR) MARS-BM ma własną ścieżkę rejestracji czasu, przesuniętą względem FDR o + 3 sekundy (ATM – Ekspertyza techniczna: deszyfracja i analiza danych z pokładowych rejestratorów parametrów str. 16). Pozostaje to jednak bez wpływu na analizowaną tutaj sytuację, tzn. różnic w czasie pomiędzy odłączeniem pierwszego (z trzech), a ostatniego kanału autopilota.

W czasie analizy wymienionych wcześniej materiałów ustalono, że odłączenie pierwszego i ostatniego kanału ABSU dzieli następująca różnica czasowa:

– wg stenogramu MAK (CVR) – ok. 1,9 sekundy,

– wg stenogramu IES (CVR) – ok. 2,7 sekundy,

zaś z analizy wykresów z rejestratorów parametrów lotu (FDR), MSRP-64 z raportu MAK oraz rejestratora ATM-QAR (FDR) z raportu KBWL LP otrzymano wartość 5,5 sekundy.

Porównanie stenogramu rozmów w kabinie wykonanego przez IES w Krakowie z wykresami z FDR, na których pokazano czasy odłączania poszczególnych kanałów ABSU pozwala stwierdzić, że jeśli potraktować wszystkie źródła w sposób jednakowy i wszystkie uznać za wiarygodny materiał posiadający tą samą wartość procesową, to zarejestrowana została rzecz trudna do wytłumaczenia, a wręcz technicznie niemożliwa. Rejestrator katastroficzny CVR MARS-BM zarejestrował bowiem dźwięk odłączenia ostatniego z trzech kanałów autopilota, co najmniej 2,8 sekundy wcześniej niż fizycznie ostatni kanał ABSU został odłączony (w sytuacji, gdy nagrany sygnał dźwiękowy powinien być słyszalny w tym samym momencie kiedy dokonuje się odłączenia lub z minimalnym opóźnieniem). Ponieważ nie ma technicznej możliwości, aby przy sprawnym autopilocie dźwięk oznaczający wykonanie czynności włączył się wcześniej niż ta czynność została wykonana, stąd wniosek, że albo system autopilota był uszkodzony, albo zapisy pochodzące z rejestratora CVR MARS-BM bądź z obu skrzynek parametrów lotu (FDR – MSRP-64 oraz ATM-QAR) pochodzą z uszkodzonego systemu rejestracji danych.

                                                                Stanisław Zagrodzki

 
    W zał:

1.) karta – stenogram z odczytu rejestratora CVR MARS-BM MAK

2.) karta – stenogram z odczytu rejestratora CVR MARS-BM IES

3.) karta – odczyt rejestratora parametrycznego FDR MSRP-64

4.) karta – odczyt rejestratora parametrycznego ATM- QAR

 

stanzag
O mnie stanzag

Chodzę pod prąd i myślę inaczej niż obecna większość wyborców.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości