stanzag stanzag
6267
BLOG

Smoleńska bajeczka o uderzeniu hydraulicznym

stanzag stanzag Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 319

W materiałach prokuratury wojskowej dotyczących katastrofy smoleńskiej jest przytoczona opinia rosyjskich biegłych mówiąca o uderzeniu hydraulicznym jako o przyczynie rozsadzenia środkowej części lewego skrzydła. Jak jest wyjaśnione poniżej, ta terminologia jest uzasadniona jedynie koniecznością unikania słowa „wybuch”.

Zacznę od zjawiska znanego z gospodarstwa domowego. Czasem przy gwałtownym zakręceniu kranu można poczuć lekki wstrząs albo usłyszeć uderzenie w przewodzie. Znane to jest jako tzw. młot hydrauliczny, a spowodowane jest przez nagłe zatrzymanie poruszającego się słupa wody. W warunkach przemysłowych może to doprowadzić do poważniejszych skutków, takich jak np. urwanie zaworu albo pękniecie rury. Powodem tego są większe prędkości przepływów przemysłowych, a zatem i większe ciśnienia przy zatrzymaniu. Ogólnie mówiąc, zatrzymywana ciecz ma tendencję do rozsadzania naczynia, które ogranicza jej ruch. (Tylko że rozbijane jest na ogół na dwie części, nie na dwadzieścia.)

A teraz wróćmy do skrzydła lądującego Tu-154M. Młot hydrauliczny (Water hammer - uderzenie hydrauliczne) nie mógł zaistnieć z tej prostej przyczyny, że nie było dość cieczy. W części skrzydła podlegającej zniszczeniu, a więc na zewnątrz goleni podwozia, było bardzo niewiele paliwa. Tylko bardzo mała część objętości zbiornika skrzydłowego była zajęta cieczą (paliwem), natomiast większość tej objętości to mieszanka paliwowo-powietrzna. Ta ostatnia jest o wiele za lekka, by jej mechaniczne uderzenie mogło rozbić pojemnik, w tym wypadku skrzydło.

Ale ta mieszanka może wybuchnąć. Są znane po temu przynajmniej trzy przyczyny: (a) silne uderzenie, (b) iskrzenie elektryczne i (c) odpalenie ładunku wybuchowego, nawet małego. Możliwość (a) wydaje się mało prawdopodobna z tego powodu, że szybkość samolotu, 75 m/s, nie była wystarczająca, by taką mieszankę zainicjować. Pozostają więc (b) bądź (c). Która z nich jest prawdziwą przyczyną spowodowania wybuchu, powinno wykazać przyszłe badanie. Wiadomo, że były dwa umiarkowanie mocne wybuchy na skrzydle, jeden kilkadziesiąt metrów przed pancerną brzozą, drugi kilkadziesiąt za nią.*)

Dr Grzegorz Szuladziński

*) O niszczeniu skrzydła można przeczytać w Raporcie 490 dostępnym tutaj

Tekst zamieszczony na wPolityce.pl


lewe skrzydło k. 49998

1. „część lewego wspornika skrzydła od grzebienia kierującego do lewej podstawowej podpórki podwozia. Część kesonowa skrzydła zniszczona wskutek hydraulicznego uderzenia, paliwa znajdującego się w zbiorniku, wyrwane jest górne poszycie. Całkowicie zniszczone są żebra. Zerwana jest belka mocująca klapę. Część klapy rozstrzępiona jest na maleńkie fragmenty”.

2. „lewa środkowa część skrzydła z podpórką podwozia. Zbiornik – keson zniszczony, górna część wybita wskutek hydraulicznego udaru paliwa. Podpórka podwozia nie jest zniszczona. Klapa krokodylowa przedniego zastrzału posiada wgniecenia i uszkodzenia. Na górnej części skrzydła, od gondoli podwozia do pokładu znajdują się rozerwane pokrycia, wgniecenia. Klapa: górna sekcja od strony pokładu zgnieciona, pokrycie zniszczone. Dolna sekcja – rozerwane pokrycie i przebicia wskutek zderzenia się z przedmiotami znajdującymi się na ziemi. Napęd śrubowy klapy odłamany. Końcówka gondoli podwozia oderwana”.

prawego skrzydło: k 50024 i 50025

1. „prawy wspornik skrzydła. Górna i przednia część pokrycia zerwana w wyniku uderzenia hydraulicznego paliwa. Dolna część pokrycia bardzo zniekształcona z oderwanymi dźwigarami. Żebra kesony zdeformowane i oberwane. Sekcja klapy zerwana z prowadnic”.

2. „prawa wspornikowa część skrzydła. Po lewej przedniej części skrzydła wyrwane pokrycie, powstałe wskutek uderzenia hydraulicznego paliwa. Odkształcenia wręgów z oderwaniem od pokrycia. Odkształcenia i oderwanie żeber kesonu. Grzebień kierujący zgnieciony. (...)”

stanzag
O mnie stanzag

Chodzę pod prąd i myślę inaczej niż obecna większość wyborców.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka